Workshop Social Media Literacy, Bobcatsss

Workshop Social Media Literacy, Bobcatsss

Tel de verschillen. Terwijl het buiten regent en ik binnen kijk naar de snowboarders op witte pistes bij de Olympische Spelen, denk ik terug aan Barcelona waar de luchten blauw waren en de zon mijn neus, tijdens de wandelingen door deze geweldige stad, kleurde. Er moest een workshop gegeven worden daar, op het congres BOBCATSSS (een Europees congres voor informatiespecialisten en bibliothecarissen). Het onderwerp; Social media literacy.

Sociale media

Sociale media is niet meer weg te denken uit de tijdsbesteding van veel mensen. Ook kinderen en jongeren zijn veel online. Hoe kunnen we hen er nou wijzer maken in hun gebruik? Hoe leren we hen nou om deze media in te zetten in een positieve manier, om iets te bereiken, zowel voor anderen als in persoonlijke groei? Hoe maak je hen mediawijs?

De workshop

De workshop richt zich op de docenten van deze jongeren. Docenten die misschien zelf nog niet zo thuis zijn in de sociale media, docenten die wellicht wel sociale media gebruiken voor zichzelf, maar dit nog niet inzetten in de klassen, maar ook docenten die wel degelijk deze platformen inzetten in hun lessen. Het liefst zet je ze bij elkaar. Laat je ze met elkaar praten, laat je ze van elkaar leren. Dat is dus precies wat we wilden doen. Dat is ook waarom bijvoorbeeld een bibliotheek de verbinder kan zijn. Een nieuwe rol voor de bibliothecaris? Wellicht, het is toch juist deze vakgroep die zich zo bezighouden met mediawijsheid. Hoe je het ook went of keert, sociale media is daar niet meer uit weg te denken.

Op Bobcatsss

Donderdagochtend, 30 januari 2014 9.40 uur, aan onze outfit ligt het niet. In HvA blauw staan we dan, toch wel nerveus, in een immens lokaal. Meer dan 100 studenten kunnen hier in. De workshop heeft, volgens onze aanmelding ruimte voor 20. We treffen voorbereidingen. De prezi wordt, via USB, op het scherm geprojecteerd, ik check of de remote-presenter werkt. De tijd stel ik in op 60 minuten. De opdrachten liggen klaar. Het brengt je wel in een soort van concentratie. Ja, we presenteren wel vaker, maar nu is het wel echt voor de beroepsgroep. Nu is het wel in het Engels.

9.55 De eerste deelnemers lopen binnen, natuurlijk neigen ze naar de plekken achter in het enorme lokaal. We vragen of ze voorin willen komen zitten.
De opkomst blijkt wat laag. Jammer. 9 Informatiespecialisten zijn er uiteindelijk om mee te doen aan een highly interactive workshop. Wellicht is het de belofte dat ze actief mee mogen doen wat de congresbezoekers afschrikt, misschien is het de planning; de workshops van dit congres staan allemaal op dezelfde tijd. Later hoor ik dat alle workshops een laag bezoekersaantal had.

We starten. Een korte uitleg over het toenemende gebruik, volgt. Ook de verschillende vormen van gebruik lichten we toe, je hebt de mensen met een account die vooral meelezen en zelf weinig actief zijn, tot de mensen die het als middel weten in te zetten voor ontwikkeling, die veel posten en de interactie zoeken.
Ook willen we graag de nadruk leggen op positief gebruik van sociale media. Dus, cyperliking in plaats van cyberbullying, al is het van belang om op de hoogte te zijn van de impact van dat laatste.

De opdrachten

Ellen in Barcelona, BOBCATSSS, workshop Social media litteracyHalverwege de workshop gaan de deelnemers zelf aan de gang. We delen de deelnemers op naar sociaal media gebruik. Gebruikersgroepjes van Facebook, Twitter en Pinterest vormen zich. Één deelnemer maakt helemaal geen gebruik van deze platformen, hij schuift aan bij de pinterestgebruikers.

De opdrachten luiden als volgt:

Facebook:

Make up a scheme for a facebook page for a class. Describe what the content could be, in which ways it can benefit the students. What kind of page (person/organization) and privacy-settings do you choose?

Twitter:

In The Netherlands we have a hashtag #dtv (durf te vragen = dare to ask). Do you have a similar hashtag in your country? What is it, or what would/should it look like? What kind of questions could you ask with this hashtag? And how should they be phrased?

Pinterest:

Come up with a few different themes for a board that could be useful in class. Describe the goal of the board, and make a short summary of possible content.

Aan de slag

De deelnemers hebben 20 minuten. De Twittergroep heeft wat ondersteuning nodig blijkt al snel, de andere twee groepen komen al gauw in gesprek, de flipovervellen worden goed beschreven.
Na 20 minuten mag de eerste groep naar voren komen om hun ideeën te delen. Mooie ideeën zijn er op papier gezet. Ideeën waar ik blij van word. Het gesprek erover ook.

In exact een uur liggen er drie vellen met mooie suggesties. Jammer dat de groep niet groter was, aan de andere kant, door de kleinere groep was er wel meer aandacht voor de deelnemers. Zo heeft elk nadeel…. (ja, vul die maar in, het is een bekende uitspraak inmiddels).

pinterestgroep_bobcatsssfacebookgroep_bobcatssstwittergroep workshop bobcatsssIMG_9401

We need to talk about this

Sociale media. Het is echt niet meer weg te denken. Al denken ze daar op onderwijsinstanties in de VS anders over. Daar wordt elk platform door de scholen geblockt. Waardoor elk gesprek hierover in de kiem gesmoord wordt. De mediathecaresse die bij de workshop zat, vond desondanks de workshop nuttig.
“It is something we need to talk about!” Zij zat in de twittergroep. Ik lachte, wellicht een nieuwe hashtag? Weneed2talkaboutthis! Het zal me benieuwen!

Support

Speciale dank naar onze docenten deze workshop was er niet geweest zonder de module mediawijsheid van Esther Hammelburg en Ñusta Nina. Dank ook naar Jelke Nijboer, die zich hard voor ons maakte en daardoor een geweldige financiële bijdrage van de HvA loskreeg. Een shout-out naar onze klasgenoten, d301, die ons na het oefenen en op afstand, middels berichtjes op een Pinterestbord ons ‘the heart under the belt’stopten. Een knuffel naar Eveline, die ik nog immer verantwoordelijk houd, zij zag de tijd en gaf ons op.

IMG_9382Dan mijn liefdes thuis, zij hadden 3 mannendagen, wat was het fijn om ze weer te omhelzen.

Compleet mét ballon… Heerlijk!

Tot volgend jaar

Volgend jaar is er een nieuw congres, in Brno dit keer. Een klasgenoot van mij vroeg of ik ging en of we samen zouden gaan. Mijn voorwaarde: Niet alleen als aanhoorder, ik wil wat meebrengen! Gelukkig staat zij er ook zo in. We zijn al voorzichtig aan het bomen wat we dan gaan brengen.

Brno, misschien wat onbekend, het ligt in Tjechie, met een prachtig operagebouw en geweldige omgeving. Ik kijk er dus naar uit! Tot volgend jaar!

ps De wandelingen in Barcelona zullen terugkomen in inspiratie op mijn andere blog @ellens of @dina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *